Megjelent: 2016. május 09
Tantárgy: ének-zene Évfolyam: 7.a. osztály |
Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes Jókai Mór Református Általános Iskola Nyíregyháza |
Témakör: | Az óra anyaga: |
Régi idők zenéje - romantika |
Chopin életútja, Zenehallgatás: Perc-keringő, g-moll mazurka c. művei Aranyosom… (lengyel nd.) |
Az előző óra: | Következő óra: |
Verdi: Rabszolgák kórusa | Muszorgszkij: Egy kiállítás képei |
Az óra típusa: | Módszer: |
új anyag-közlő | ismeretek felidézése, prezentáció, hallás utáni daltanítás (globális) |
Taneszközök: | Szemléltető eszközök: |
tankönyv, füzet |
tábla, interaktív tábla, laptop, https://prezi.com/zv97rus23bzt/chopin/ internetkapcsolat, hangszer, rajzeszközök |
Értékelés | Inklúzió eszközei: |
szöveges értékelés, az órai munka folyamatos értékelése zsetonokkal, önértékelés az önszabályozás támogatásához, a csoport közös munkájának értékelése az együttműködés érdekében | mutáló hangú fiúk bátorítása, fluencia támogatása a csoportos feladatnál, BTMN tanulók támogatása a feladat megértésének, az ismeretek rögzítésének, a kezdeményezőkészségnek folyamatos, személyre szabott ellenőrzésével |
Célok: | ||||
a meglévő ismeretek elmélyítése | gondolkodási képesség fejlesztése | problémamegoldó képesség | társas-szociális készségek | zenei reprodukció fejlesztése |
szóbeli kifejezőképesség fejlesztése; korstílus jellemzői |
absztrakciós képesség fejlesztése; társművészetek eszközrendszerében gondolkodás |
Információ keresése –összekapcsolása flexibilitás fejlesztése |
együttműködés különbözőség elfogadása csapatszellem hatékony együttműködés kezdeményezőkészség |
szokatlan metrumú zenei szemelvény előkészítést követő reprodukálása |
Idő (perc) |
Tevékenység, tanegység | Módszer, tartalom | Kapcsolódási pontok | Megjegyzés, szemléltetés | Reflexiók, tapasztalatok |
1 perc | óraszervezés | ||||
3 perc |
motiváció koncentráció |
Labdás (beéneklés imitációval; lazítás és koncentráció) Pillér - játék (együttműködés, koncentráció) |
együttműködés |
várható: az éppen aktuális ambitus meghatározása, legkedvezőbb kezdőhang megállapítása | |
5 perc | alkalmazó rögzítés |
Verdi: Nabucco – Rabszolgák kórusa - részlet (kezdőhang: E1) - alkalmazó rögzítés |
előző órán tanult dal felidézése szöveg memorizálása bemutatás egyénileg (önként) |
intonáció javítása; szöveg rögzítése; figyelmeztetés a helyes artikulációra |
|
4+4 perc | információ begyűjtése, összegzése |
Üzenet Mi az üzenete számotokra ennek a romantikus műalkotásnak? Alakítsunk csoportokat! (számozásos módszerrel 6 csoport) Fogalmazzátok meg az operarészlet üzenetét!
A bemutatásig 3 perc áll rendelkezésetekre! Bemutatók - a csoportok a bemutató befejeztével kapnak egy-egy betűkártyát, amelyen CHOPIN nevének betűi vannak - bemutatók értékelése (tapssal, szöveges értékelés) |
elvonatkoztatás, társművészet eszközrendszerének mozgósítása (rajz, dráma) |
a zenei szemelvény hanglemezről |
várható: a csoportalakítás + időt vesz igénybe, csoportok munkájának támogatása |
1 perc | célkitűzés |
A mai órán egy híres romantikus zeneszerző, Chopin műveit hallgatjuk. A tiszteletére most ismerkedjünk meg egy lengyel népdallal! |
már említettük Chopin nevét a bevezető órán | betűkártyák a táblára, füzetbe írjuk a zeneszerző nevét | |
10 perc | daltanulás |
Aranyosom… (hallás utáni daltanulás globális módszerrel) - bemutató éneklés (kh.G1) - metrum megfigyeltetése - Honnan ismerős ez a lüktetés? - keringő lépés felidézése - mazurka fogalmának tudatosítása - tánc - szövegértelmezés (metafora:fehér, repülés) - dallami analógiák az énekben |
visszacsatolás: ¾-es lüktetés – keringő (farsangi bemutató) |
többszöri bemutatás majd dúdolnak a gyerekek, szöveges éneklés tanári segítséggel, az osztály éneke (1 vsz.) |
várható: bátorításra szorulnak a tánclépések megtanulásánál; intonáció, hibajavítás: 3. sor |
10+3 perc | ismeretszerzés |
Tanári prezentáció: Chopin élete és művei
A prezentáció után le kell jegyeznetek néhány kulcsszót a füzetetekbe a hallottak alapján. - kulcsszavak rögzítése a füzetbe a prezentáció után (páros munka) - segítség: szaladgálós gyűjtögetős (csodagyerek, lengyel, Párizsban élt, hazaszeretet, nemzeti jelleg, virtuóz, zeneszerző, zongoraművész) |
csodagyerek (mint Mozart) nemzeti kultúra képzelet, érzelmek, rögtönzés |
https://prezi.com/zv97rus23bzt/chopin/ öntapadós jegyzetlapokon a kulcsszavak a teremben |
BTMN tanulók segítése: feladatmegértés ellenőrzése, felidézés támogatása |
3 perc | zenehallgatás | Chopin: A-dúr keringő (egy mai zongoravirtuóz, Boros Misi előadásában) |
Chopin is csodagyerek volt |
a link bejátszása internetről |
zenei megfigyelés, tempo, hangulat |
5 perc | óra végi összegzés, értékelés |
Önértékelés (tízes skálán) - Hogyan érezted magad? - Mennyire sajátítottad el a dalt, - jegyezted meg a Chopinről tanultakat? - (szünetben a zsetonok, esetleges osztályzatok beírása) Tanári értékelés (ajánlás: prezentáció internetes elérhetősége) |
jatszaniis.hu |
Ezt a lapot a tudásmegosztás érdekében hoztam létre. Ajánlom diákjaimnak, kollégáknak, bárkinek, akinek segít a tanulásban vagy a játékban.
» magyar nyelv és irodalom, ének-zene szakos tanár – Jókai Mór Református Általános Iskola Nyíregyháza
» drámapedagógus
» általános iskolai tanár (MA)
» osztályfőnök
» gyermekszínjátszás – Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola Nyíregyháza
» tehetséggondozás
» rendszerszemléletű személyiségfejlesztés
» gyermekkórus
» drámapedagógiai eljárások alkalmazása a köznevelésben
» improvizációs versenyek játékmestere
» innováció
» tudásmegosztás
Istenem, add, hogy ne ítéljek –
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne ítéljek.
Istenem, add, hogy ne bíráljak:
Erényt, hibát és tévedést
Egy óriás összhangnak lássak –
A dolgok olyan bonyolultak
És végül mégis mindenek
Elhalkulnak és kisimulnak
És lábaidhoz együtt hullnak.
Mi olyan együgyűn ítélünk
S a dolgok olyan bonyolultak.
Istenem, add, hogy minél halkabb legyek –
Versben, s mindennapi beszédben
Csak a szükségeset beszéljem.
De akkor szómban súly legyen s erő
S mégis egyre inkább simogatás:
Ezer kardos szónál többet tevő.
S végül ne legyek más, mint egy szelíd igen vagy nem,
De egyre inkább csak igen.
Mindenre ámen és igen.
Szelíd lepke, mely a szívek kelyhére ül.
Ámen. Igen. És a gonosztól van
Minden azonfelül.